Ważne linki
Menu na urządzeniach mobilnych
- Agrotechnika
- Monitoring chorób i szkodników
- Monitoring chwościka 2011
- Monitoring chwościka 2012
- Monitoring chwościka 2013
- Monitoring chwościka 2014
- Monitoring chwościka 2015
- Monitoring chwościka 2016
- Monitoring chwościka 2017
- Monitoring chwościka 2018
- Monitoring chwościka 2019
- Monitoring chwościka 2020
- Monitoring chwościka 2021
- Monitoring chwościka 2022
- Monitoring chwościka 2023
- Monitoring chwościka 2024
- Publikacje agrotechniczne
- Monitoring chorób i szkodników
- e-Plantator
- Nawozy
- Informacje i dokumenty
- ZPBC
- Ekspert radzi
Wszystkie aktualności
Doczyszczanie i załadunek buraków cukrowych
Ostatnim etapem w produkcji buraka cukrowego jest jego doczyszczenie, załadunek i transport do cukrowni. W obecnym systemie odbioru surowca bezpośrednio z pola, prawidłowe przeprowadzenie tego etapu wymaga ścisłej współpracy cukrowni, plantatora i przewoźnika. Producent cukru opracowuje harmonogram odbioru surowca. Plantator przygotowuje surowiec na czas określony w harmonogramie a spedytor surowiec doczyszcza ładuje na transport samochodowy i dostarcza do cukrowni.
Wybór surowca do przechowalnictwa:
- buraki o pełnej dojrzałości technologicznej,
- zdrowe,
- prawidłowo ogłowione,
- nieuszkodzone mechanicznie,
- minimalnie zanieczyszczone ziemią, wolne od liści i chwastów.
Lokalizacja i parametry prawidłowej pryzmy:
- pryzmy sypiemy na skraju pola wzdłuż utwardzonej drogi,
- miejsce składowania wyrównane bez kolein,
- unikamy miejsc zagłębionych i podmokłych,
- nie sypiemy pryzm przy drzewach, słupach i liniach energetycznych,
- szerokość pryzmy nie większa niż szerokość robocza ładowarki,
- pryzmy foremne o wyrównanej powierzchni,
- buraki kopiemy i składamy w pryzmie min. 3 - 5 dni przed planowanym odbiorem.
Miejsce składowania buraków cukrowych na polu powinno zapewnić swobodny dojazd transportu samochodowego, doczyszczenie i załadunek surowca oraz wyjazd tych samochodów z burakami w trudnych warunkach. Przy pryzmach należy pozostawić plac manewrowy dla ładowarek i zawracania samochodów. Dlatego przed rozpoczęciem skupu, inspektorzy wspólnie z plantatorami i przewoźnikiem ustalają, optymalne na danym polu, miejsce składowania surowca.
Surowiec, który będzie dostarczany do cukrowni pod koniec kampanii, przełom grudnia i stycznia, powinien być zabezpieczony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (deszcz, śnieg, przymrozki, wahania temperatury dzień/noc). W tym celu pryzmy okrywamy specjalną włókniną. Agrowłókninę zakładamy na pryzmę przed nadchodzącymi przymrozkami, opadami deszczu i śniegu. Fakt ten uzgadniamy i zgłaszamy do cukrowni w dziale surowcowym. Pryzma okryta częściowo lub źle zabezpieczona agrowłóknina to strata czasu i pieniędzy.
Doczyszczarko – ładowarki
Nowoczesne doczyszczarko – ładowarki typu „mysz”, powinny maksymalnie doczyszczać korzenie buraków z różnych zanieczyszczeń przy jak najmniejszym ich mechanicznym uszkadzaniu oraz załadować szybko i sprawnie doczyszczone korzenie na środek transportu.
Firmy produkujące nowoczesne samojezdne doczyszczarko – ładowarki, prześcigają się w modernizacji podzespołów podbierających i czyszcząco – podających korzenie buraków cukrowych. Stoły podbierające są coraz szersze i ciągle modyfikowane, a wszystko po to, żeby doczyszczanie korzeni buraków było dokładniejsze i szybsze.
Na etapie doczyszczania i załadunku korzeni buraka cukrowego , Dział Agrotechniczny KSC SA prowadzi od kilku lat ocenę doczyszczanego surowca i jego załadunku na polu u plantatora. Cel prowadzonych prac to poprawa ogólnie pojętej obsługi plantatora i przeciwdziałanie nieuzasadnionym stratom podczas doczyszczania i załadunku.
Dobrze doczyszczony surowiec to niższe koszty transportu oraz mniej ziemi w cukrowni. Zaplanowana i prawidłowa organizacja transportu samochodowego umożliwia bardzo dobre jego wykorzystanie oraz sprzętu doczyszczająco – załadowczego typu „mysz”. Doczyszczanie, załadunek i transport korzeni buraków cukrowych do cukrowni organizowany jest przez producenta cukru w ramach tzw. kompleksowej obsługi dostaw. Korzyści wynikające z tej obsługi to:
- zwiększenie ładunku surowca na transporcie,
- mniejsza ilość pojazdów,
- dostawy ściśle wg harmonogramu,
- szybsza obsługa na placu fabrycznym,
- wyeliminowanie przeładunku surowca,
- niższe straty dla plantatora i producenta cukru.
Nowoczesne technologie umożliwiają uzyskanie wysokich plonów przy niskich stratach. Tylko wspólne działania mogą przyczynić się do minimalizowania strat po stronie plantatora, producenta cukru i spedytora.
Metryka
- Treść archiwalna tak